4 kafadarın Mardin gezisi
11 Nisan 2017
ibrahim YALAVAC

Mardin gezisi bizim için spontane gelişti. Erhan PALA üstadımız Mardin’e ucuz uçak bileti var deyince içimizde 1 günlük Mardin gezisi yapma fikri gelişti.

Bu yazıyı kafasında Mardin’e kısa bir gezi planlayanlar için yazıyorum. Bu tür düşünceler beyin kıvrımlarında belirmeye başlayınca akla şöyle sorular gelebilir, “Mardin’i kaç günde gezebilirim, gezmeye değer yerleri nelerdir, ne yenilir, ne alınır, nasıl gidilir, bu gezi kaça patlar” vesaire..

Fotoğraf1850

Bu sorulara cevap vermeye çalışacağım. Öncelikle ucuz uçak biletinden kastım gidiş-dönüş 140 TL. Uçakta sakız çiğnemek, iniş esnasındaki basınç farklılığından kaynaklanan kulak ağrısına iyi geliyor.

Fotoğraf2019

Ankara-Mardin uçakla 1 saat 15 dakika çekiyor. İndikten sonra şehir merkezine 3,5 TL verip yarım saatte minibüsle gidebilirsiniz.

Asıl gezilecek yerler Mardin’in eski yerleşim yeri. Burası sit alanı olduğu için gelişime müsait değil, bu nedenle şehir yeni Mardin’den devam ediyor. Minibüsle yeni Mardin’de indikten sonra Çevre Şehirciliğin misafirhanesine geçip valizleri bıraktık. Günlük ücret 25 TL. Daha sonra kişi başı 1,75 TL verip halk otobüsü ile eski Mardin’e geçtik.

Fotoğraf1856

Mardin’in gezilecek yerleri eski Mardin’in dar sokakları, kiliseleri ve camileri. Bir günde sabahtan akşama kadar buraları gezip bitirebilirsiniz. Ben geziye Mardin müzesinden başlamanızı tavsiye ederim. Çünkü burada gezilecek yerler nokta nokta verildiği gibi gezmeye geldiğiniz yer hakkında ayrıntılı bilgi de sunuyor.

Mardin müzesi ve kale

Eski zamanlara ait çanak çömlekler, garip heykeller, taş yazıtlar ve yanlarında yer alan açıklayıcı bilgiler size epey faydalı olacak. Burada gezilecek yerleri tek tek yazmıyorum, siz gidince bir çırpıda bulursunuz zaten. Fakat 2 noktayı özellikle tavsiye ederim. Bunlardan birisi eski Mardin’in 4 km dışında bulunan Deyrul Zafaran manastırı, diğeri ise Kasımiye Medresesi. Biz bunları görmek için 70 TL ile taksi tuttuk. Siz de böyle bir şey yapabilirsiniz.

Ulu Cami

Mardin Ulu Camii avlusu

Mardin’e gittiğimizde günlerden Cuma idi. Cuma namazını kılmak için şehrin en ünlü camisi olan Ulu Cami’ye gittik. Bu boyu kısa, eni uzun bir cami ve kaç yüzyıldır hala aktif. Gitmek için ana caddeden ara sokakları kullanarak biraz aşağı inmek gerekiyor.

Namazdan sonra yemek için kebapçı Rido’ya gittik. 1,5 Mardin kebabı ve ayran 25 TL tuttu. Tavsiye ederim bunu, Adana kebabına benziyor.

Mardin kebabı

Öğleden sonrasının önemli bir bölümünü Deyrul Zafaran ve Kasımiye Medresesinde geçirdikten sonra biraz dükkanlara bakındık. Dükkanlarda satılan sabun, çörek, peksimet, badem şekeri gibi şeyler özellikle turistlere yönelik. Mardin’in gümüş işlemeciliği de meşhur. Erhan Bey ile birer kilo Mardin çöreği aldık ama sanırım boşa yük etmişiz, ben tadını beğenmedim. Uygulama otelinde öğrencilerin yapmış olduğu telkâri işlemesi ürünler var, onlardan aldık tavsiye ederim.

Eski Mardin ana cadde

Akşam Sultan Sofrasında kaburga dolması yedik. Tavsiye ederim, lezzetliydi. Ünlü Mardin Kalesi’ne çıkmak isterdik ama bir günlük geziye bunu sıkıştıramazdık. Bir de Mardin dışında Dara Antik Kenti var. 40 kilometre dışarıda olduğu için buraya vakit ayıramadık. Eğer birkaç gün kalmış olsa idik Midyat’a da giderdik.